martes, 9 de diciembre de 2014

 PAC 4. FITXA DISSENY PROJECTE

Títol de l’activitat

On vaig néixer jo?, aquí!



Descripció dels agents personals
Alumnat nouvingut, tipus:





Problema de partença descrit en termes tecnològics

Ens trobem davant d’una problemàtica molt habitual a les escoles a dia d’avui. Existeix un gran nombre d’alumnat nouvingut, que provenen de cultures diferents i que va creixent de manera considerable en tots els centres educatius i allò que en un principi es presentava com una situació excepcional, s’està configurant ara com una situació normal. Per tant, volem donar l’oportunitat a aquests alumnes de donar a conèixer a la resta de la comunitat escolar els seus països d’origen/cultura i d’aquesta manera afavorim processos d’inclusió i creacions de vincles i relacions socials. Les actuacions educatives han de ser variades per poder fer front a la diversitat de situacions que ens podem trobar en aquests alumnes, com són: diferents nivells d’escolaritat, escolarització de diferents sistemes educatius, pautes culturals diverses, situacions socials i econòmiques precàries, models de pautes familiars diverses, etc. D’aquesta manera un cop que aquests alumnes formen part d’un nou centre escolar es troben amb un món completament desconegut per a ells. Primer  de tot, la dificultat de la llengua, seguit de la no existència d’un grup de referència, absència d’una persona model a seguir, etc.


Context de l’activitat

Participaran tots els alumnes nouvinguts de Cicle Superior de primària de l’escola i que formen part de l’aula d’acollida. Faran una presentació, fent ús en la mesura del possible eines TIC, que afavorirà l’aprenentatge significatiu; com ara un Power Point. Hauran d’intentar mostrar el seu país d’origen i exposar-lo a la resta de companys del mateix cicle fent ús de la llengua vehicular del centre escolar. La manera de treballar serà en equip a l’hora de donar i entendre les consignes de l’activitat, i de manera individual per preparar el discurs.


Característiques cognitives, emocionals i actitudinals  més importants

Les principals característiques que trobem són:
·         Cognitives: l’alumne durà un aprenentatge significatiu que farà de lligam entre els seus coneixements previs relacionant-los amb els nous adquirits. A més, amb l’ajut rebut tant per la mestra com per la resta de companys, entra en joc la ZPD de Vigotsky.
·         Emocionals: aprenentatge cooperatiu, en el qual es desenvolupen les competències d’aprendre a aprendre i d’ autonomia i iniciativa personal.
·         Actitudinals: la metodologia es basa en diferents centres d’interès, projectes col·laboratius interdisciplinars on s’aplicarà la teoria de les Intel·ligències Múltiples de H. Gardner. És molt important tenir en compte les IM a l’hora de treballar perquè si coneixem els punts forts i els punts febles dels nostres alumnes sabrem com apropar la informació. Percebre a l’ésser humà amb una accentuada amplitud lingüística, lògico-matemàtica, sonora, cinestèsica, creativa, naturalista, i principalment, emocional.

Competències específiques que l’aprenent ha d’assolir o demostrar
                 
OBJECTIUS
CONTINGUTS
COMPETÈNCIES BÀSIQUES
Introduir a l’alumnat nouvingut
Donar a conèixer país/cultura
Adquirir vocabulari nou
Treballar tècniques d’expressió oral
Emprar TIC
Adquirir confiança en sí mateix
Vocabulari en la llengua vehicular del centre
Expressió oral
Llenguatge corporal
TiC: creació power point

Coneixement i interacció amb el món físic
Social i ciutadana
Autonomia i iniciativa personal
Aprendre a aprendre
Tractament de la informació i competència digital


Previsió de la seqüència d’activitats

10 sessions d’un hora.


 Fonamentació psicopedagògica del disseny

Roger Schank es basa en la teoria de canvi del sistema educatiu i ho fa relacionat allò què ensenyem i com ho ensenyem.


Procediments i criteris d’avaluació

L’avaluació serà sumativa, fent  ús d’una avaluació inicial, durant el procés i al final de la presentació del projecte. Els alumnes poden fer aquest tipus d’activitat sense dificultats, ja que comptaran amb l’ajut/suport de la mestra de l’aula d’acollida. Es tindrà en compte els interessos dels alumnes.


Previsió de temporització

El projecte es durà a terme dos cops a l’any. El primer, coincidint temporalment amb la festa de Nadal de l’escola i presentar així als alumnes que hagin vingut durant el trimestre. La segona vegada, coincidint temporalment amb la festa de fi de curs i poder presentar als alumnes que s’han incorporat al centre escolar durant el segon i tercer trimestre.

No hay comentarios:

Publicar un comentario