Títol de l’activitat
On vaig néixer jo?, aquí!
Descripció dels agents personals
Alumnat nouvingut,
tipus:
Problema de partença descrit en termes tecnològics
Ens trobem davant d’una problemàtica molt habitual a les
escoles a dia d’avui. Existeix un gran nombre d’alumnat nouvingut, que provenen
de cultures diferents i que va creixent de manera considerable en tots els
centres educatius i allò que en un principi es presentava com una situació
excepcional, s’està configurant ara com una situació normal. Per tant, volem
donar l’oportunitat a aquests alumnes de donar a conèixer a la resta de la
comunitat escolar els seus països d’origen/cultura i d’aquesta manera afavorim
processos d’inclusió i creacions de vincles i relacions socials. Les actuacions
educatives han de ser variades per poder fer front a la diversitat de
situacions que ens podem trobar en aquests alumnes, com són: diferents nivells
d’escolaritat, escolarització de diferents sistemes educatius, pautes culturals
diverses, situacions socials i econòmiques precàries, models de pautes
familiars diverses, etc. D’aquesta manera un cop que aquests alumnes formen
part d’un nou centre escolar es troben amb un món completament desconegut per a
ells. Primer de tot, la dificultat de la
llengua, seguit de la no existència d’un grup de referència, absència d’una
persona model a seguir, etc.
Context de l’activitat
Participaran tots els alumnes nouvinguts de Cicle
Superior de primària de l’escola i que formen part de l’aula d’acollida. Faran una
presentació, fent ús en la mesura del possible eines TIC, que afavorirà
l’aprenentatge significatiu; com ara un Power Point. Hauran d’intentar mostrar
el seu país d’origen i exposar-lo a la resta de companys del mateix cicle fent
ús de la llengua vehicular del centre escolar. La manera de treballar serà en
equip a l’hora de donar i entendre les consignes de l’activitat, i de manera
individual per preparar el discurs.
Característiques cognitives, emocionals i actitudinals més importants
Les principals característiques que trobem
són:
·
Cognitives: l’alumne durà un aprenentatge significatiu que farà de lligam
entre els seus coneixements previs relacionant-los amb els nous adquirits. A
més, amb l’ajut rebut tant per la mestra com per la resta de companys, entra en
joc la ZPD de Vigotsky.
·
Emocionals: aprenentatge cooperatiu, en el qual es desenvolupen les
competències d’aprendre a aprendre i d’ autonomia i iniciativa personal.
·
Actitudinals: la metodologia es basa
en diferents centres d’interès, projectes col·laboratius interdisciplinars on
s’aplicarà la teoria de les Intel·ligències Múltiples de H. Gardner. És molt
important tenir en compte les IM a l’hora de treballar perquè si coneixem els
punts forts i els punts febles dels nostres alumnes sabrem com apropar la
informació. Percebre a l’ésser humà amb una accentuada amplitud lingüística,
lògico-matemàtica, sonora, cinestèsica, creativa, naturalista, i principalment,
emocional.
Competències específiques que l’aprenent ha
d’assolir o demostrar
OBJECTIUS
|
CONTINGUTS
|
COMPETÈNCIES
BÀSIQUES
|
Introduir a l’alumnat nouvingut
Donar a conèixer
país/cultura
Adquirir vocabulari
nou
Treballar tècniques
d’expressió oral
Emprar TIC
Adquirir confiança en
sí mateix
|
Vocabulari
en la llengua vehicular del centre
Expressió
oral
Llenguatge
corporal
TiC:
creació power point
|
Coneixement i interacció amb el món físic
Social i ciutadana
Autonomia i iniciativa personal
Aprendre a aprendre
Tractament de la informació i competència digital
|
Previsió de la seqüència d’activitats
10 sessions d’un hora.
Fonamentació
psicopedagògica del disseny
Roger Schank es basa en la teoria de canvi
del sistema educatiu i ho fa relacionat allò què ensenyem i com ho ensenyem.
Procediments i
criteris d’avaluació
L’avaluació serà sumativa, fent
ús d’una avaluació inicial, durant el procés i al final de la
presentació del projecte. Els alumnes poden fer aquest tipus d’activitat sense dificultats,
ja que comptaran amb l’ajut/suport de la mestra de l’aula d’acollida. Es tindrà
en compte els interessos dels alumnes.
Previsió de
temporització
El projecte es durà a
terme dos cops a l’any. El primer, coincidint temporalment amb la festa de
Nadal de l’escola i presentar així als alumnes que hagin vingut durant el
trimestre. La segona vegada, coincidint temporalment amb la festa de fi de curs
i poder presentar als alumnes que s’han incorporat al centre escolar durant el
segon i tercer trimestre.
No hay comentarios:
Publicar un comentario