Supòsits
teòrics del tema del projecte
La proposta
es centra en la dislèxia, una dificultat inesperada per adquirir la
lectura i que presenten alguns infants amb intel·ligència, motivació i escolarització
adequada, i com aquesta dificultat d’aprenentatge influeix en les
principals àrees instrumentals, concretament en l’aprenentatge de les llengües
(lectura i escriptura) i també en l’àrea de les matemàtiques. S’identificaran
els possibles alumnes de primària, que en el nostre cas ja són dos, i que
durant aquest curs escolar presenten indicis de patir una possible dislèxia,
assegurant-nos mitjançant diferents tests i proves i derivant-los als agents
externs pertinents en busca d’uns dictàmens oficials. A més, donarem consells i
indicacions adequats per l’alumne, pels mestres i pares. Ajudarem a pal·liar
les possibles necessitats/mancances amb un seguit d’activitats basades en els
seus PI o en els seus Plans de Seguiments, centrades en una metodologia activa
que permeti reduir els efectes negatius de provoca la dislèxia en els alumnes
esmentats i que facilitin el seu procés d’EA de la llengua catalana (tant a
nivell de vocabulari com de gramàtica i ortografia). Tot això, respectant
sempre el ritme particular de cada alumne per tal que tota actuació es faci de
la manera més individualitzada/ajustada possible.
La fonamentació
teòrica tindrà en compte l’enfocament constructivista i sistèmic que porta
a entendre la relació terapèutica com una col·laboració entre experts i entre
els agents que formen part del procés d’EA. Dins d’un marc teòric constructivista d’activitats d'ensenyament/aprenentatge
on l'alumne construeix, modifica, enriqueix i diversifica els seus esquemes, és
a dir, participa activament de la construcció dels seus
aprenentatges i en la mesura del possible, aconsellar una possible reeducació externa
d’aquests. Crearem les condicions adequades per tal que es
produeixi aquesta dinàmica de manera interna orientant-la en la direcció que
indiquen les intencions educatives.
Ens centrarem en un model col·laboratiu, des d’una perspectiva
sistèmica i comunitària que considera a l’individu com un ésser social, que
creix i es construeix per mitjà de les interaccions i vincles que estableix amb
el seu entorn i amb els agents amb qui es relaciona, per tant, la intervenció
intentarem que actuï de manera compensadora i que estigui integrada sobre els
contextos i els agents que incideixen en l’alumne. Aquesta intervenció ha de
ser global (analitzarem les demandes i els problemes als quals
s’ha de donar la resposta); plurisdisciplinària (la majoria de
les situacions socials i educatives són tan riques i complexes que necessiten
d’una aportació de cada professional que forma part del procés); compartit (la
creació d’un treball en equip/xarxa que requereix preveure els grups
cooperatius en els quals la funció específica i individual de cada professional
es realitzen de manera compartida).
Els àmbits
d’intervenció seran per aconseguir una millora de la lectoescriptura
realitzant les adaptacions necessàries i una proposta de reeducació externa per
tal de desenvolupar estratègies compensatòries que
permetin avançar en els aprenentatges acadèmics amb adaptacions metodològiques
emmarcades dins del PI de cada alumne.
No hay comentarios:
Publicar un comentario