jueves, 15 de octubre de 2015

Supòsits teòrics del tema del projecte

Supòsits teòrics del tema del projecte
  
La proposta es centra en la dislèxia, una dificultat inesperada per adquirir la lectura i que presenten alguns infants amb intel·ligència, motivació i escolarització adequada, i com aquesta dificultat d’aprenentatge influeix en les principals àrees instrumentals, concretament en l’aprenentatge de les llengües (lectura i escriptura) i també en l’àrea de les matemàtiques. S’identificaran els possibles alumnes de primària, que en el nostre cas ja són dos, i que durant aquest curs escolar presenten indicis de patir una possible dislèxia, assegurant-nos mitjançant diferents tests i proves i derivant-los als agents externs pertinents en busca d’uns dictàmens oficials. A més, donarem consells i indicacions adequats per l’alumne, pels mestres i pares. Ajudarem a pal·liar les possibles necessitats/mancances amb un seguit d’activitats basades en els seus PI o en els seus Plans de Seguiments, centrades en una metodologia activa que permeti reduir els efectes negatius de provoca la dislèxia en els alumnes esmentats i que facilitin el seu procés d’EA de la llengua catalana (tant a nivell de vocabulari com de gramàtica i ortografia). Tot això, respectant sempre el ritme particular de cada alumne per tal que tota actuació es faci de la manera més individualitzada/ajustada possible.

La fonamentació teòrica tindrà en compte l’enfocament constructivista i sistèmic que porta a entendre la relació terapèutica com una col·laboració entre experts i entre els agents que formen part del procés d’EA. Dins d’un marc teòric constructivista d’activitats d'ensenyament/aprenentatge on l'alumne construeix, modifica, enriqueix i diversifica els seus esquemes, és a dir, participa activament de la construcció dels seus aprenentatges i en la mesura del possible, aconsellar una possible reeducació externa d’aquests. Crearem les condicions adequades per tal que es produeixi aquesta dinàmica de manera interna orientant-la en la direcció que indiquen les intencions educatives.

Ens centrarem en un model col·laboratiu, des d’una perspectiva sistèmica i comunitària que considera a l’individu com un ésser social, que creix i es construeix per mitjà de les interaccions i vincles que estableix amb el seu entorn i amb els agents amb qui es relaciona, per tant, la intervenció intentarem que actuï de manera compensadora i que estigui integrada sobre els contextos i els agents que incideixen en l’alumne. Aquesta intervenció ha de ser global (analitzarem les demandes i els problemes als quals s’ha de donar la resposta); plurisdisciplinària (la majoria de les situacions socials i educatives són tan riques i complexes que necessiten d’una aportació de cada professional que forma part del procés); compartit (la creació d’un treball en equip/xarxa que requereix preveure els grups cooperatius en els quals la funció específica i individual de cada professional es realitzen de manera compartida).


Els àmbits d’intervenció seran per aconseguir una millora de la lectoescriptura realitzant les adaptacions necessàries i una proposta de reeducació externa per tal de desenvolupar estratègies compensatòries que permetin avançar en els aprenentatges acadèmics amb adaptacions metodològiques emmarcades dins del PI de cada alumne.


No hay comentarios:

Publicar un comentario