lunes, 13 de octubre de 2014

Debat. 2a. Aportació Tecnodeterminista

Fil Nevera Fracturada
Fil, La Gran idea de Binta
2a. aportació

La introducció de les TIC i sistemes multimèdia a l’Àfrica, provoca que es al context s’originin noves possibilitats per superar les pròpies dificultats d’espai i temps que fonamenten les bases per a la transformació antropològica i social.





La historia explicada  per l’encantadora Binta sobre el seu poblat ens ofereix l’oportunitat d’analitzar qüestions com ara; la idea del seu pare i el seu transfon crític amb el nostre món desenvolupat, que ens fa considerar que els beneficis del progrés, han d’anar acompanyats d’un sistema de valors indiscutible. L’altre qüestió que aborda el tema és l’escolarització de les fèmines al continent africà, escenificada a partir d’una obra de teatre que munta el mestre sobre la necessitat de que les nenes puguin accedir a l’escola i la necessitat d’igualtat entre gèneres per tal d’evitar enganyifes en un futur, ja que és un fet  constatable que  les nenes conten amb menys facilitat que els nens en l’accés a estudis i a la cultura als contextos de països subdesenvolupats, fet que és la causa i efecte de la pobresa. Amb el compromís de governs i institucions que generen canvis legislatius el panorama educatiu està canviantEls governs africans van signar el compromís d’assolir els objectius establerts al Foro Mundial de Educació de Dakar (2000) i de realitzar millores en la qualitat de l’ensenyament, promovent una igualtat entre sexes. L’educació és un dret reconegut i innegable per a qualsevol individu,  UNICEF promou una educació bàsica de qualitat, basant-se en la igualtat entre els gèneres i l'eliminació de tot tipus de discriminacions. Es produeix un efecte en el que les nenes que han rebut una educació són molt més productives a la llar i reben un millor salari en el lloc de treball, tenint molta més capacitat per participar en la presa de decisions socials, econòmiques i polítiques. Per tal de donar suport a aquests esforços s’han creat projectes com “Un ordinador portàtil per nen” (One Laptop Per Child) que es duu a terme des de l’any 2005 on s’intenta fer arribar petits equips informàtics a nens i nenes arreu del món. Amb aquest projecte s’espera que aquells nens i nenes integrats en els programes educatius adequats i connectats a Internet puguin assolir un aprenentatge basat en “aprendre a aprendre”. Aquest projectes han demostrat la rapidesa amb què aprenen nens i nenes que mai han tingut contacte amb la tecnologia i que acceleren  el ritme d'aprenentatge dels més desfavorits, en aquest cas de les nenesPer a nens i nenes que no van a l’escola, sembla una  gran alternativa.



La prioritat en el continent africà, ja no és contenta sols en obtenir donacions, sinó que vol ajudar a millorar la qualitat de vida dels seus ciutadans a través de la tecnologia, la qual, cada vegada és superior, per exemple, a finals del 2012 aproximadament 950 milions de persones utilitzaven  telèfons mòbils i més del 70% ho fa en entorns rurals. Amb gran èxit s'ha desenvolupat el projecte "Portal Digital", amb l’objectiu de dotar les àrees rurals més desfavorides d'equips d'accés a internet a través de mòduls amb plafons solars amb terminals i un programari lliure senzill que permet als habitants del camp a comunicar-se amb el món exterior, oferint uns resultats favorables, ja que els habitants rurals poden consultar el preu dels seus productes a la xarxa i acordar així una xifra més justa amb l'intermediari. A més a més, el continent africà, intenta exportar la seva tecnologia, com ara la idea d’Ushaidi, una plataforma tecnològica que ha estat desenvolupada conjuntament a Kenya, Ghana, Sud-àfrica, Malawi, Holanda, i els Estats Units. Es tracta d’un programari que permet a qualsevol ciutadà distribuir dades mitjançant el mòbil a través d’un SMS, correu electrònic o la web, i visualitzar-los en un mapa o cronograma.


Finalment dir que hi ha una recerca incessant per inserir a la població africana en la vida econòmica a través de les noves tecnologies per tal de millorar els nivells de vida de la població, avançar cap a una societat més justa i igualitària encara que l’entorn econòmic i socialment sigui desfavorable.




Webgrafia:





No hay comentarios:

Publicar un comentario