Fil Nevera Fracturada
Fil, La Gran idea de Binta
2a.
aportació
La introducció de les TIC i
sistemes multimèdia a l’Àfrica, provoca que es al context s’originin noves
possibilitats per superar les pròpies dificultats d’espai i temps que
fonamenten les bases per a la transformació antropològica i social.
La historia explicada per l’encantadora Binta sobre el seu poblat ens
ofereix l’oportunitat d’analitzar qüestions com ara; la idea del seu pare i el
seu transfon crític amb el nostre món desenvolupat, que ens fa
considerar que els beneficis del progrés, han d’anar acompanyats d’un
sistema de valors indiscutible. L’altre
qüestió que aborda el tema és l’escolarització de les fèmines
al continent africà, escenificada a partir d’una obra de teatre que munta
el mestre sobre la necessitat de que les nenes puguin accedir a
l’escola i la necessitat d’igualtat entre gèneres per tal d’evitar
enganyifes en un futur, ja que és un fet constatable que les nenes
conten amb menys facilitat que els nens en l’accés a estudis i a la cultura als
contextos de països subdesenvolupats, fet que és la causa i efecte de la
pobresa. Amb el compromís de governs i institucions que generen canvis
legislatius el panorama educatiu està canviant. Els governs
africans van signar el compromís d’assolir els objectius establerts al
Foro Mundial de Educació de Dakar (2000) i de realitzar millores en la qualitat
de l’ensenyament, promovent una igualtat entre sexes. L’educació és
un dret reconegut i innegable per a qualsevol individu, UNICEF promou
una educació bàsica de qualitat, basant-se en la
igualtat entre els gèneres i l'eliminació de tot tipus de
discriminacions. Es produeix un efecte en el que les nenes que han rebut una
educació són molt més productives a la llar i reben un millor salari en el lloc
de treball, tenint molta més capacitat per participar en la presa de decisions
socials, econòmiques i polítiques. Per tal de donar suport a aquests esforços s’han
creat projectes com “Un ordinador portàtil per nen” (One
Laptop Per Child) que es duu a terme des de l’any 2005 on s’intenta fer arribar
petits equips informàtics a nens i nenes arreu del món. Amb aquest projecte s’espera
que aquells nens i nenes integrats en els programes educatius adequats i
connectats a Internet puguin assolir un aprenentatge basat en “aprendre a
aprendre”. Aquest projectes han demostrat la rapidesa amb què
aprenen nens i nenes que mai han tingut contacte amb la tecnologia i que
acceleren el ritme d'aprenentatge dels més desfavorits, en aquest
cas de les nenes. Per a nens i nenes que no van a l’escola, sembla
una gran alternativa.
La prioritat en el
continent africà, ja no és contenta sols en obtenir donacions, sinó que
vol ajudar a millorar la qualitat de vida dels seus ciutadans a través
de la tecnologia, la qual, cada vegada és superior, per exemple, a finals
del 2012 aproximadament 950 milions de persones utilitzaven telèfons
mòbils i més del 70% ho fa en entorns rurals. Amb gran èxit s'ha desenvolupat
el projecte "Portal Digital", amb l’objectiu de dotar les àrees
rurals més desfavorides d'equips d'accés a internet a través de mòduls amb
plafons solars amb terminals i un programari lliure senzill que permet als
habitants del camp a comunicar-se amb el món exterior, oferint uns resultats favorables,
ja que els habitants rurals poden consultar el preu dels seus productes a la
xarxa i acordar així una xifra més justa amb l'intermediari. A més a més, el
continent africà, intenta exportar la seva tecnologia, com ara la
idea d’Ushaidi, una plataforma tecnològica que ha estat desenvolupada
conjuntament a Kenya, Ghana, Sud-àfrica, Malawi, Holanda, i els Estats Units.
Es tracta d’un programari que permet a qualsevol ciutadà distribuir dades
mitjançant el mòbil a través d’un SMS, correu electrònic o la web, i
visualitzar-los en un mapa o cronograma.
Finalment dir que
hi ha una recerca incessant per inserir a la població africana
en la vida econòmica a través de les noves tecnologies per tal de millorar
els nivells de vida de la població, avançar cap a una societat més justa i
igualitària encara que l’entorn econòmic i socialment sigui desfavorable.
Webgrafia:
No hay comentarios:
Publicar un comentario