jueves, 16 de octubre de 2014

Debat. 4a. Aportació Tecnodeterminista

Fil C-T-escola
Fil sobre competència digital i la transversalitat de les TI
4ª. aportació. 2a intervenció a la carpeta

Sota el meu parer, integrar  les TIC i que aquestes assoleixin un grau d’èxit dins l’àmbit educatiu, sobretot, a dins les aules implica: la instal·lació d'unes infraestructures que siguin les adequades a aquesta finalitat, comptar amb els recursos necessaris, formar als docents per tal que aquests siguin suficientment competents en l'ús pedagògic de les TIC, que els siguin dissenyats amb la possibilitat d’implicar la integració de les TIC a totes les matèries i tots els nivells, fer polítiques i plans de finançament i suport per part de l’Administració Educativa.

Afirmem doncs, que les TIC, avui dia, s’han convertit en eines bàsiques digitals de desenvolupament que donen resposta als reptes de la societat digital actual.  Segons Julio Cabero, p.91, Educació i tecnologia, “l’impacte de les TIC està arribant a tots els sectors, des del cultural, a l’econòmic i polític. S’està donant una forta relació entre el nivell d’impacte d’aquestes tecnologies i el nivell de desenvolupament de la societat, que estan obligant a desenvolupar nous models de comunicació, comportament social i estratègies de formació”. D’aquesta manera, en l’actualitat les escoles han d’oferir els mitjans, materials, recursos i tecnologies per tal d’afavorir que l’aprenentatge de les TIC representi una integració curricular  total, és a dir, que mestres i alumnes les facin servir d’una manera coherent dins el marc educatiu. Les TIC s’han convertit en la "competència clau per a l'aprenentatge permanent" i que ofereixen una bastida conceptual i instrumental que facilita la construcció de nous aprenentatges en sis dimensions:
Cognitiva: adquisició de nous llenguatges i accés a nous aprenentatges. Facilita construir un coneixement individual i compartit, estimula la adquisició de capacitats cognitives d'alt nivell recollides en la taxonomia de bloom.
Col·laborativa: Capacita pel treball col·laboratiu i per gestionar el coneixement, mitjançant la creació de xarxes socials i comunitats virtuals a Internet.
Comunicativa: criteris per seleccionar els continguts i les fonts més adients entre l'amplíssima oferta de fonts i mitjans de comunicació.
Innovadora / Creativa: capacita els alumnes en agents actius  
Axiològica / Ètica: fomenta l’esperit crític davant dels continguts digitals i desenvolupa actituds per a l'ús segur i el respecte a la privacitat.
Tecnològica o instrumental: instruments pel treball intel·lectual, la comunicació i la creació, garantir un  domini instrumental d’aplicacions i serveis d'Internet i de les aplicacions multimèdia.

En definitiva, es tracta de fer un bon ús de les TIC i evitar que es donin contextos on hagi un excés d’informació o que faltin els marcs conceptuals per tal de poder interpretar-la. Per tant, generar noves oportunitats d’accés a la informació, crear capacitats, millorar la productivitat i creativitat, impulsar el desenvolupament i, en definitiva, permetre avançar en la creació d’igualtat d’opcions, etc. Aquí és on entra en joc la taxonomia proposada per Bloom, diferents habilitats i objectius que els docents poden promoure entre el seu alumnat.





La Tecnologia de la Informació i de la Comunicació augmenta la seva qualitat dins del procés educatiu i permet la superació de barreres d'espai i temps, augmenta la comunicació i la interacció entre els participants, construeix fonts d'informació, participa de manera activa en el procés de construcció col·lectiva de coneixement i potencia la dels individus gràcies al desenvolupament de les habilitats que això implica.

Bibliografia/web grafia:
Cabero, Julio, Educació i tecnologia: fonaments teòrics. P03/02048/00895. UOC

No hay comentarios:

Publicar un comentario