Fil C-T-escola
Fil sobre competència digital i la transversalitat de
les TI
4ª. aportació. 2a intervenció a la carpeta
4ª. aportació. 2a intervenció a la carpeta
Sota el meu parer,
integrar les TIC i que aquestes assoleixin
un grau d’èxit dins l’àmbit educatiu, sobretot, a dins les aules implica: la
instal·lació d'unes infraestructures que siguin les adequades a aquesta finalitat,
comptar amb els recursos necessaris, formar als docents per tal que aquests
siguin suficientment competents en l'ús pedagògic de les TIC, que els siguin
dissenyats amb la possibilitat d’implicar la integració de les TIC a totes les
matèries i tots els nivells, fer polítiques i plans de finançament i suport per
part de l’Administració Educativa.
Afirmem doncs, que
les TIC, avui dia, s’han convertit en eines bàsiques digitals de
desenvolupament que donen resposta als reptes de la societat digital actual. Segons Julio Cabero, p.91, Educació i
tecnologia, “l’impacte de les TIC està arribant a tots els sectors, des del
cultural, a l’econòmic i polític. S’està donant una forta relació entre el
nivell d’impacte d’aquestes tecnologies i el nivell de desenvolupament de la
societat, que estan obligant a desenvolupar nous models de comunicació, comportament
social i estratègies de formació”. D’aquesta manera, en l’actualitat
les escoles han d’oferir els mitjans, materials, recursos i
tecnologies per tal d’afavorir que l’aprenentatge de les TIC representi una
integració curricular total, és a dir, que mestres i alumnes les
facin servir d’una manera coherent dins el marc educatiu. Les TIC s’han
convertit en la "competència clau per a l'aprenentatge permanent"
i que ofereixen una bastida conceptual i instrumental que facilita la
construcció de nous aprenentatges en sis dimensions:
Cognitiva: adquisició de nous
llenguatges i accés a nous aprenentatges. Facilita construir un coneixement
individual i compartit, estimula la adquisició de capacitats cognitives d'alt
nivell recollides en la taxonomia de bloom.
Col·laborativa: Capacita pel treball
col·laboratiu i per gestionar el coneixement, mitjançant la creació de xarxes
socials i comunitats virtuals a Internet.
Comunicativa: criteris per
seleccionar els continguts i les fonts més adients entre l'amplíssima oferta de
fonts i mitjans de comunicació.
Innovadora / Creativa: capacita els
alumnes en agents actius
Axiològica / Ètica: fomenta l’esperit
crític davant dels continguts digitals i desenvolupa actituds per a l'ús segur
i el respecte a la privacitat.
Tecnològica o instrumental: instruments pel
treball intel·lectual, la comunicació i la creació, garantir un domini
instrumental d’aplicacions i serveis d'Internet i de les aplicacions
multimèdia.
En definitiva, es tracta de fer un bon ús de les TIC i evitar que es donin contextos on hagi un excés
d’informació o que faltin els marcs conceptuals per tal de poder interpretar-la.
Per tant, generar noves oportunitats d’accés a la informació, crear capacitats,
millorar la productivitat i creativitat, impulsar el desenvolupament i, en
definitiva, permetre avançar en la creació d’igualtat d’opcions, etc. Aquí és
on entra en joc la taxonomia proposada per Bloom, diferents habilitats i
objectius que els docents poden promoure entre el seu alumnat.
La
Tecnologia de la Informació i de la Comunicació augmenta la seva qualitat dins del
procés educatiu i permet la superació de barreres d'espai i temps, augmenta
la comunicació i la interacció entre els participants, construeix fonts d'informació,
participa de manera activa en el procés de construcció col·lectiva de coneixement
i potencia la dels individus gràcies al desenvolupament de les habilitats que
això implica.
Bibliografia/web
grafia:
Cabero, Julio,
Educació i tecnologia: fonaments teòrics. P03/02048/00895. UOC
No hay comentarios:
Publicar un comentario