En
acabar la lectura i amb la meva participació en les diferents carpetes i fils
del debat he pogut fer un mapa conceptual que recull, o que almenys ho intenta,
conceptes i idees proposades en la bibliografia de l’assignatura mitjançant un
aprenentatge significatiu, és a dir, reorganitzant
els meus coneixements previs vers la tecnologia en el nostra societat.
L’aprenentatge significatiu suposa una incorporació dels coneixements nous
d’una forma substantiva en l’estructura cognitiva en relacionar-lo amb els
anteriorment adquirits. Si atenem la idea d’Ausubel, “de tots els factors que influeixen en
l’aprenentatge, el més important consisteix a el que l’alumne ja sap”. Així doncs, a partir de les meves idees
prèvies exposades a l’avaluació inicial he aconseguit relacionar-los amb els
nous coneixements a la meva estructura cognitiva.
La realització del nou mapa i el canvi conceptual
que s’ha donat ha suposat una activitat
complicada de fer però a l’hora beneficiosa. La dificultat de plasmar dins d’un mapa conceptual tots els coneixements adquirits
amb l’assignatura i de fer-se amb el maneig del CmapTools, ha suposat
dedicar-li molt de temps, tot i que m’ha semblat una eina molt interessant per emprar-la i tenir-la presents dins de la tasca
docent. Els mapes
de conceptuals van ser ideats per J.D.Novak i afavoreixen l'aprenentatge
significatiu, ja que, gràficament es pot representar la relació que
s'estableix entre diversos conceptes. A més, permeten ordenar conceptes
previs, comprendre el significat de nous, classificar-los i jerarquitzar-los. L’ús
actual de les TIC ha impulsat aquest aprenentatge significatiu i
constructivista (Jonassen,
Peck y Wilson, 1999). En el meu cas, ha facilitat el meu procés d’aprenentatge,
ha contribuït a la construcció d’un nou model mental i a un possible canvi
conceptual.
En el moment d’elaborar el mapa conceptual he pogut revisar els
models mentals que eren erronis o imprecisos sobre la conceptualització de la
TE i les TIC i realitzar una reorganització de noves estructures de
coneixement (Dole
i Sinatra, 1998), David Jonassen, mòdul “TIC aprenentatge: una perspectiva
constructivista” p.13.
No hay comentarios:
Publicar un comentario