jueves, 6 de noviembre de 2014

PAC3_1

Representació gràfica / aprenentatge significatiu

En acabar la lectura i amb la meva participació en les diferents carpetes i fils del debat he pogut fer un mapa conceptual que recull, o que almenys ho intenta, conceptes i idees proposades en la bibliografia de l’assignatura mitjançant un aprenentatge significatiu, és a dir, reorganitzant els meus coneixements previs vers la tecnologia en el nostra societat. L’aprenentatge significatiu suposa una incorporació dels coneixements nous d’una forma substantiva en l’estructura cognitiva en relacionar-lo amb els anteriorment adquirits. Si atenem la idea d’Ausubel, “de tots els factors que influeixen en l’aprenentatge, el més important consisteix a el que l’alumne ja sap”. Així doncs, a partir de les meves idees prèvies exposades a l’avaluació inicial he aconseguit relacionar-los amb els nous coneixements a la meva estructura cognitiva.
La realització del nou mapa i el canvi conceptual que s’ha donat  ha suposat una activitat complicada de fer però a l’hora beneficiosa. La dificultat de plasmar dins d’un mapa conceptual tots els coneixements adquirits amb l’assignatura i de fer-se amb el maneig del CmapTools, ha suposat dedicar-li molt de temps, tot i que m’ha semblat una eina molt interessant per emprar-la i tenir-la presents dins de la tasca docent. Els mapes de conceptuals van ser ideats per J.D.Novak i afavoreixen l'aprenentatge significatiu, ja que, gràficament es pot representar la relació que s'estableix entre diversos conceptes. A més, permeten ordenar conceptes previs, comprendre el significat de nous, classificar-los i jerarquitzar-los. L’ús actual de les TIC ha impulsat aquest aprenentatge significatiu i constructivista (Jonassen, Peck y Wilson, 1999). En el meu cas, ha facilitat el meu procés d’aprenentatge, ha contribuït a la construcció d’un nou model mental i a un possible canvi conceptual.  En el moment d’elaborar el mapa conceptual he pogut revisar els models mentals que eren erronis o imprecisos sobre la conceptualització de la TE i les TIC i realitzar una reorganització de noves estructures de coneixement (Dole i Sinatra, 1998), David Jonassen, mòdul “TIC aprenentatge: una perspectiva constructivista” p.13.

No hay comentarios:

Publicar un comentario